zondag 23 januari 2011

Flapjacks




Er is weer een nieuw kook-bakprogramma bij de BBC. Het wordt gepresenteerd door Lorraine Pascale en haar recepten zien er erg smakelijk uit. Haar boek heb ik reeds besteld en is onderweg. Ik kan niet wachten.
Vandaag wilde ik dus flapjacks maken, maar helaas had ik niet genoeg havermout in huis. Dus op internet gezocht welke dichtsbijzijnde AH open was. Ik had met een scheef oog gekeken, want de winkel in Schiedam is pas om 16.00 uur open. Toen maar naar Rotterdam-Alexander gereden en daar het grote winkelcentrum in. Gelukkig bij toeval dicht in de buur van de AH geparkeerd en snel citroenen en havermout en cake gevonden (nodig voor een ander receptje wat ik ook nog wil maken). Tegenover de AH was een Indische toko en daar lekker wat eten meegenomen voor vanavond, hoef ik alleen nog rijst te koken.
Nu dus flapjacks, ze staan al in de oven en het ruikt lekker.

Hier het recept.

175 gram boter
175 gram goudgele stroop
175 gram lichte muscovado suiker (evt. gele basterdsuiker)
350 gram havermout
1/2 schil van een citroen, fijngeraspt
snufje gember poeder

Verwarm de oven voor op 150C en bekleed een vierkant bakblik met bakpapier.
Smelt de boter in een middelgrote pan op een klein vuurtje. Smeer een beetje gesmolten boter over je bakpapier.
Voeg de stroop en suiker toe aan de gesmolten boter en verwarm zachtjes. Als de suiker is opgelost en de boter volledig gesmolten is haal de pan van het vuur en roer de havermout, citroenschil en gemberpoeder toe en meng alles goed.
Doe het mengsel in het bakblik en druk het goed aan. Bak in de oven voor 40 minuten.
Wanneer het gebakken is haal je het blik uit de oven en laat je het 15 minuten afkoelen. Leg de plak flapjacks op een snijplank en snijd in vierkantjes.
Eventueel kun je ze nog voor de helft dopen in gesmolten chocolade.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten