donderdag 28 juli 2011

Tartiflette

Net vers uit de oven
Van onze kaas en melkleverancier ('t Kaasplateau) kregen wij dit recept. Wij zijn natuurlijk altijd wel in om wat nieuws te proberen en vandaag heb ik dit gemaakt en we hebben er heerlijk van gesmuld.

Het recept:
1 kilo aardappels (ik heb ze gewogen na het schillen)
1 hele reblochon
150 gram gerookt spek in blokjes
2 rode uien in ringen (ik had alleen witte uien in huis, maar smaakte ook prima)
200 ml crème fraiche
4 teentjes knoflook
scheutje witte wijn (geen zoete!)
peper, zout en nootmuskaat.

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius. Kook de aardappels gaar en snijd ze in stevige plakjes. Leg ze op de bodem van een ingevette ovenschaal, giet hier een scheutje witte wijn bij en bestrooi de aardappels met peper en zout en een snufje nootmuskaat. (Ik had de aardappels met zout gekookt, dus hier heb ik het zout weggelaten).
Giet de crème fraiche hierover. Omdat deze nogal stevig is heb ik hem met een flinke scheut (twee, drie) witten wijn verdund, zodat het verdelen wat makkelijker ging.
Bak het spek en de uiringen samen met de geplette knoflook (ik heb ze gewoon geperst.).
Leg deze mix op de aardappels. Snij de reblochon in kwarten en verdeel deze over de uienmix. Heerlijk goudbruin bakken in 20-30 minuten en warm serveren.

Uien en spek in de koekenpan

zover al in de ovenschaal

Reblochon


Klaar om de oven in te gaan

Lekker draadjes trekken en genieten

Wij hadden hier met zijn vieren ruim voldoende aan, want het is een machtig gerecht. Het is zeker voor herhaling vatbaar.

1 opmerking:

  1. Zo dat lijkt mij ook wel héél erg lekker! Ga ik ook eens proberen
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen